KORANG TAK TAKUT KE? AKU TAKUT OI!

KORANG TAK TAKUT KE? AKU TAKUT OI! | YaaaSis ko sangat takut! Biarlah orang kata 'kalau nak kena, kena juga', tapi sebelum terkena baiklah Sis ko mengelak. Biar kita buat masa ni macam katak bawah tempurung, janji kita terlepas dari ancaman Virus Coronavirus tu. Ini bukan main-main lagi tau, ini kes serius!.

Dah macam Train of Busan Sis ko rasa, cuma yang tu Zombie makan orang, takpe lagi sebab nampak Zombienya, ni virus, mana nak nampak dan tau yang orang tu ada virus ke tidak. Kalau korang berjalan dalam shopping mall tu, manalaa kan kita nak tau dalam ramai-ramai tu ada yang ada virus tu, silap-silap orang sebelah ko je tu. So jalannya, kena jauhkan diri kita dari tempat orang ramai. Boleh ke? .

Kalau Sis, insyaAllah boleh. Duduk aje di rumah diam-diam seperti yang Sis buat ketika virus Influenza baru-baru ni, hampir seminggu Sis kuaranti di rumah. Yaa duduk rumah, settlekan kerja posting, masak, makan dan tidur hahahaha. Okay jer..

[Baca Juga] : Apa Itu Novel Coronavirus


Tapi bagi mereka yang bekerja memang agak sukar. Sentiasa jumpa dengan orang ramai dan terdedah dengan suasana di luar, makanya amiklah langkah berjaga-jaga dan jangan terlalu asyik keluar masuk ke tempat orang ramai. Ini untuk keselamatan diri sendiri dan juga orang lain. Sebab ianya virus, boleh berjangkit dan tersebar kepada orang lain.

Puas dah laman media kongsikan langkah-langkah penjagaan untuk mengelakkan dari terkena virus ni. Tu pun ada yang degil juga tak nak ikut. Bukan susah mana pun, pakailah topeng mulut/hidung tu. Beli di farmasi ada jual. Nak lawa haa beli yang macam-macam design tu ha. Ye lerr kot mana tau taknak korang pakai yang jenis putih tu kan. Ramai Sis nampak pakai yang color hitam tu. Sis pun ada satu.

Juga pakai selalu hand sanitizer tu sebagai pelindung kebersihan diri. Dan juga kalau dapat beli spray antivirus di farmasi atau shopping mall, pun ada jual. Jangan degil, jangan dah terhantuk baru nak .....sambung sendiri la..

Ingat kawan-kawan, kes ni sangat serius, jangan pandang remeh sangat. Kerajaan pun sedang cuba untuk tindakan segera terhadap apa yang berlaku, cuma harap kerajaan kita ni, cubalah sekat dan buat pemeriksaan rapi bagi pelancung-pelancung yang masuk ke Malaysia ni. Terutamanya dari negara China. Kalau perlu tegas, hantar aje mereka balik dan jangan bagi mereka masuk dan menginap di mana-mana negeri di Malaysia ini selagi kes ini tidak selesai. Tolonglah!

Tapi...kita hanya mampu berkata-kata dan mendoakan kesejahteraaan buat negara kita Malaysia aje. Lain-lain kita serahkan aje la pada kerajaan kita. Banyakkan berdoa semoga semuanya ini akan berakhir. Kesian pada anak-anak kecil dan yang berpenyakit, mereka ini yang paling senang dapat jangkitan virus ini.

[Baca Juga] : Doa Agar Terhindar Dari Wabak Penyakit Berjangkit

So korang, hati-hati ya. amik langkah keselamatan sebaik mungkin, dan jaga kebersihan diri. Kali ini kita bukan sahaja menjaga diri kita, malah untuk keselamatan orang lain juga.

Okaylah nanti sambung lagi..


P/S: Hahaha nama samaran dia Julie ke? Kakakakakah. Menyamar le ko ek sana sini, sampai lobang cacing aku cari! ..

4 comments:

  1. takut.. tapi itula kena doa banyak2. kurangkan contact dengan public.
    standby mask n hand sanitizer. insyallah. semoga kita semua dilindungi sentiasa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kann Siti, banyak benda nak kena amik langkah berjaga-jaga...moga kita semua di lindungi oleh Allah selalu...

      Delete
  2. sekarang dah disekat kan kemasukan pelancong dari china..huhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kannnn...ermm kita doakanlah mereka yang di sana kan...dan juga di Malaysia..

      Delete

Thank you for coming by.
Comments are your responsibility.
Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988.
Comment wisely, and do it with pure intentions.

Happy Blogging .
For any inquiries, email: linmdnoor@gmail.com

Powered by Blogger.