BESAR SUNGGUH BUAH MANGGA NI!


BESAR SUNGGUH BUAH MANGGA NI! | Cuba korang nengok, besar betul kan buah mangga ni, mengga ke pelam ke entah laa, sebesar telapak tangan, pun besar lagi sampai tak boleh nak genggam.

Buah mangga ni Suami bawa balik, katanya kawan dia bagi, katanya laaaa..kawan mana Sis tak tau laaa...mana dapat, pokok mana pun tak tau, malas nak tanya bebanyak, kang jadi tanda tanya, makanya elok laaa iyekan aje hahahaha. Perangai Sis satu jenis, kalau apa je Suami bawa balik, agak rasa tak suka akan sesuatu tu, Sis ko takkan makan, tak tau kenapa. Dulu sampai sekarang.

Now tengok je buah mangga tu, tak terfikir nak buat apa. Anak sampai tanya, 'Mak tak makan ke buah mangga tu?', ooo entah...nanti laaa..ingat nak buat pulut mangga, tapi takde mood, tunggu ada mood.


Memang kegemaran Sis buah mangga, tapi kalau besar macam ni rasa pelik, boleh tengok je, jejangan Sis tak makan nanti hahahaha. Buat masa ni, dua tiga hari ni, Sis gile makan buah anggur hitam, Suami beli kelmarin sepaket, Sis makan terus kesedapan, dah asyiklah suruh Suami belikan aje.

Kemaruk dia tu, dari berbuka puasa, sampai ke sahur, kejenya makan anggur hitam tu je. Manis rangup pulak tu yang Suami beli, memang Sis geram. Sekali gigit meletop-letop dalam mulut, sedapnyaaaa....uisshhh terliur plak rasa.

Cuma sahur tadi anggur hitamnya dah habis, hanya makan buah plum aje sebiji. Dah pesan kat Suami, suruh dia belikan nanti. Harap-harap Suami ingatlah tu. Jangan kang bawa balik lagi buah mangga, asyik keje makan buah mangga aje kan.

Dari sebelum puasa sampai laaa ni haaa, aisbox masih ada lagi buah mangga hahahaha. Anak-anak tak berapa suka makan, si bujang tu lagi laa, buah mangga memang dia tak suka, pelik gak kenapa tak suka. Anak-anak yang lain makan, Suami pun tak berapa suka, tapi kalau dah kita potong dia makan laa.. Kalau saje nak beli nak makan tu memang tak la, kecuali memang pesan suruh beli, baru dia beli.

Kalau Sis ya, memang pantang nampak, cuma puasa ni je, kalau boleh nak makan pelbagai buah, takkan asyik mangga aje kan, now tengah gile makan anggur hitam, nanti esok-esok buah apa le plak hehehehe. Pisang pun sedapkan..

Aishh panjang lebar plak cite buah mangga ni ek hahahaha. Ni menaip sementara tengah merebus telur asin, saje rebus pepagi gini, simpan buat stok, Suami pun dah pergi kerja. Harini permintaan Suami minta masak Asam Pedas Ikan Merahnya. Dia beli sekor kelmarin, so harini minta masakkan. Baiklah!

Untuk anak-anak, Yana nak masak ayam, entah masak apa tak tau, taknak ikan katanya, ermmm..sukahati laaa anak...Nak makan lain, haaa masak le sendiri.

Korang plan masak apa hari ini?..


P/S: Hari ni rasa nak meronda-ronda laa, nak melawat kawasan lalalalala...

17 comments:

  1. untung ni kak buah mangga besar. tambah lagi yang lain kurang gemar makan. rezeki akak lah ni.

    ReplyDelete
  2. wahhh mangga uihh besar sungguh mangga tu..fav tau mangga
    ehhh tak tau pula ada orang tak suka makan mangga kan..heheh.

    ReplyDelete
  3. Memang ada jenis buah mangga yang besar. Kita pun suka mangga terutama makan dgn pulut dan santan mcm org Thai buat tu.

    ReplyDelete
  4. tengok dari luar pun pun boleh agak kemanisan mangga ni. jenis2 camni memang forever fav lah

    ReplyDelete
  5. Baru ni mak eiza bawa balik buah mangga besar. Sebiji rupa dia macam mangga Sis Lin tu. Sedap la. Rasa lemak-lemak. Salam Ramadan Sis Lin.

    ReplyDelete
  6. Buah mangga besar ni pulak tu kita je yang makan....tah tah boleh simpan lagi sebab kenyang. Anak cukup suka buah mangga ni terutamanya yang manis.

    ReplyDelete
  7. Puas makan bersama keluarga ini.
    Kalaupun tak habis bolehlah buat jus mangga. Mesti sedap dan manis.

    ReplyDelete
  8. aida sgt suka mangga, sis.
    tapi tu la, sejak pkp, x dpt pun makan sebiji!
    takde yg menjual. kedai tak buka dedekat sini.
    nak ke bandar Melaka sana, takot, roadblock byk, sis.

    kalau dpt besar tu, wah, nyaman lah aida makan.
    kami sekeluarga antu buah. pe pun buah, terutama mangga & tembikai, sekali hadap je depan tv.
    kudapan :)

    ReplyDelete
  9. Uittt besarnya buah mangga, kalau dapat kat sis ni harus habis sis sorg makan. Sis memang gila buah mangga..:D

    ReplyDelete
  10. Memang besar sis. Terliur pulak tengok mangga ni. tetiba teringat mangga asamboi aduhai dah lama mengidam ni.

    ReplyDelete
  11. Feveret sisyat juga buah mangga ni. Husband bawa balik harum manis kawan dia bg. Nikmat sungguh makan sejuk2 😊

    ReplyDelete
  12. Umangggg aiii.. Memang besra mangga ni kak. Saya tengok pun terkejut. Puas makan mangga besar macam ni. Semalam suami pun baru lepas beli mangga sebab saya teringin nak minum float mangga.

    ReplyDelete
  13. Wuiihh... sungguh besar tuh buah mangga, seger lagi kelihatannya. Baru liat fotonya aja sudah seger tersa nih kerongkongan yang lagi kering hihihi... ini bikin makruh puasa gak yah 😃

    ReplyDelete
  14. Memang besar buah mangga ni. Geram tengoknya hahahahha... memang puas.makan ni

    ReplyDelete
  15. besar betul mangga tu ek...buat la pulut mangga tu...tak pun air mangga float macam kat melaka ri tu..haha

    ReplyDelete
  16. Kalau sis tak makan, bak sini la. Org dalam rumah ni pulak sejenis favourite mangga. Memang sentiasa ada stok. Tak buat masak apa2 pun, just potong masuk peti. Time berbuka hidang skali. Anak buah suka makan mangga versi sejuk..

    ReplyDelete
  17. Lain macam je sistur lin kita ni asyik nk mkn anggur hitam tu... Hihihi tapi mangga tu mesti manis sedap.. Buat la mangga shake.. Uuu dapnya

    ReplyDelete

Thank you for coming by.
Comments are your responsibility.
Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988.
Comment wisely, and do it with pure intentions.

Happy Blogging .
For any inquiries, email: linmdnoor@gmail.com

Powered by Blogger.