Header Ads


DUA HARI BERTURUT PEKENA ASAM PEDAS


DUA HARI BERTURUT PEKENA ASAM PEDAS | Baca tajuk macam ye tak ye kan, takkan le sampai dua hari makan asam pedas... tapi iyeee, ini adalah sebenar-benarnya kisah terjadi. Bukan kata selang hari lagi, tapi dua hari berturut ko Sis bedal asam pedas hahahaha. 

Kisah pertamanya bermula pada hari Rabu, anak Sis yang sulung nak balik ke Shah Alam dah, so dia minta masakkan Asam Pedas Ayam, maka Sis masakkannya laa asam pedas ayam. Macam biasa, kalau masak mesti lebih, duk fikir dalam kepala, tak habis, esok boleh makan lagi, so senang sikit kerja emaknya tak payah masak, gituuuu...

Haah, anak Sis dah balik dah Shah Alam, Rabu malam tu, selamat dah dia merentas negeri. Kebetulan kawannya nak ke Kuala Lumpur, so dia plak kereta kan tinggal di sana tak bawa balik Johor dari awal Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) tu dulu, tu yang dia tumpang kawannya. Ikutkan Sis dan Suami plan minggu hadapannya nak hantar dia. Tapi dah dia nak balik denagn kawannya, izinkan aje la. 

Asam Pedas Ayam, menu permintaan si anak.. 

Dalam pada hari Rabu tu masak asam pedas ayam, hari sebelumnya Sis hampir terlupa yang Sis ada order dengan jiran perjiranan Sis, Asam Pedas Tetel, sebekas dia jual RM7. Memang saje order, sebab Sis memang suka akan masakannya tu. So Sis order 2 bekas untuk Sis dan Suami. 

Sekali kesahnya, Khamis semalam, asam pedas tetelnya sampai hahahaha...dah ler asam pedas ayam semalamnya ada lagi dan Sis dah panaskan untuk makan tengah harinya, sekali dapat pulak asam pedas tetel, tak ke dah jadi 2 menu asam pedas.. 

Sis masukkan dalam periuk, panaskan, so boleh tahan makan sampai ke malam asam pedas tetelnya. Ala tak kisah laa, dalam hati, nanti beli roti dan makan cecah dengan roti, apa ada hal kannn..janji jangan membazir..

Asam Pedas Tetel, beli dengan jiran perjiranan, sebelas RM7. Beli 2 bekas. Penuh seperiuk. 

Petang semalamnya juga, tiba-tiba, dapat mesej dari adik Sis yang duduk di Sri Alam, katanya , 'Dolly, ko nak asam pedas sembilang?'...hahahaha kau ngase bila baca mesej tu, apa yang terlintas? hahahaha asam pedas lagik???? Hahahahaha.. tapi sebab ikan sembilang, makanya Sis pun tak menolak leee, kena plak adik kata nanti dia hantar ke rumah, apalagi..rezeki jangan di tolak..

Petang tu juga adik Sis sampai ke rumah dengan sebekas asam pedas ikan sembilang. Gilerr sedap baunya oiii, mengences nengok...tapi yang bestnya, asam pedas sembilang ni, Sis ratah gitu aje. Lepas maghrib, terus turun bawah duduk meja makan meratah asam pedas sembilang. Tup-tup Suami pun balik, haaa memang kena time betul. 

Asam Pedas Ikan Sembilang, menu dari adik yang hantar ke rumah. 

Sis pun dah siap panaskan lauk semua, siap masak sayur goreng dan juga ikan pekasam untuknya. Petai pun ada, apalagi, tak sempat mandi, Suami terus minta makan hahahaha..cuma Sis aje tak makan nasi, dek belasah meratah asam pedas sembilang tu..

Malamnya, anak makan asam pedas ayam tu, kasi licin dah semua, asam pedas tetal pun Suami makan habis malam tu.. ikan sembilang pun sama, kira semua menu asam pedas selama 2 hari tu, habis di makan tanpa membazir hahahaha...handal sungguh!..

Sampaikan anak kata, 'lepas ni jangan masak asam pedas lagi ye Mak', hahahaha...dia pun jemu nengok agaknya..

Sambal Udang 2 kilo, dan Kari Ayam 2 ekor, untuk jamuan raya opis Suami. 

Rasa tekak dah taknak dah asam pedas oii... nasib laa harini Suami suruh masak untuk jamuan opisnya, Rendang Ayam 2 ekor dan Sambal Udang 2 kilo, so Sis amik ketepikan semangkuk aje untuk lauk kami di rumah. Now dah siap, dan selamat dah Suami bawa ke opis. Harap sedap laa yek..tapi....

Sis berharap dan mengharap sangat, moga bekas tupperware Sis tu di bawa pulang, jangan ada yang teramik plak! Sayang oii... bekas besar tu...huhuhu..risau hati den!.. buatnya takde bawa balik, memang Sis ko minta beli baru hahahaha... bukan berkira, tapi koleksi kesayangan... 

Okaylah, nak kemas dapur, mengemop, cuci baju semua. Esok lusa dah nak 'merentas negeri' plak hehehehe... bye dulu, nanti sambung lagi ya... 


P/S: Yang beli dan simpan Tupperware je tau, betapa berharganya benda itu hahahahaha... 

10 comments:

  1. hari-hari pun takpe janji isi lain-lain..
    tipuware tak pulang takpe jangan tupperware

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tau takpe, jangan hilang tupperware aku sudah, memang aku kinta ganti hahahaha

      Delete
  2. Nasib baik jauh...kalau tak minta dah sebekas asam pedas tu... saya ok je..tak jemu kalau tinggal nak makan...hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehehe memang tak jemu Kak Yan, tapi kalau dah sehari sampai 3 jenis, memang pengsann tekak hahahaha

      Delete
  3. Saya sediakan plastik tapau dan kontainer semata-mata x mau org bawa tupperware saya keluar dari rumah...hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu ler mula nak letak dalam bekas biasa aje, tapi macam tak sedap plak mata nengok, tukar masuk tupperware...jangan hilang sudah...

      Delete
  4. wahh padu betul asam pedas akak ni. pekat dan menyengat nampaknya. Patutlah jadi favourite.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehehe sebab itu lee kalau anak balik, mesti dia mintanyaaa asam pedas Emaknya hahahaha

      Delete
  5. perghhh aneka menu asam pedas ado...semua menarik perhatian!

    ReplyDelete

Thank you for coming by.
Comments are your responsibility.
Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988.
Comment wisely, and do it with pure intentions.

Happy Blogging .
For any inquiries, email: linmdnoor@gmail.com

Powered by Blogger.