Header Ads


PELAN JANA SEMULA EKONOMI JANGKA PENDEK TAKDE KENA MENGENA DENGAN PKPB


PELAN JANA SEMULA EKONOMI JANGKA PENDEK TAKDE KENA MENGENA DENGAN PKPB | Sibuk PM kita bentang Pelan Jana Ekonomi Jangka Pendek hari ni, sibuk manjang orang tanya PKPB sambung lagi tak ke. Termasuk gak Sis hahahaha. Tapi setelah di fahamkannya perutusan PM harini hanyalah fokus kepada ekonomi negara aje, takde kena mengena dengan PKPB.

Kalau ada sebut mengenai Covid-19 ni pun hanya PM nasihat dan bagi teguran kepada rakyat Malaysia agar patuh dan terus ikut peraturan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) yang diberi mengikut SOP yang di tetapkan. Ini kerana negara kita sedang dalam tahap 4 dalam 'Pemulihan', so harap bersabar.

Sememangnya setengah dari kita mau kan PKPB ni di stopkan, dan ada juga setengah darinya mohon agar PKPB ni di sambung. Tapi pilihan bukan di tangan kita. Kita hanya patuh dan ikut perintah yang di tetapkan sahaja, selainnya, kita tunggu dan lihat.

Kalau tanya Sis, Sis harap PKPB ini di sambung semula. Bukan pentingkan diri sendiri, tapi lebih utamakan keselamatan rakyat yang akan dan bakal hadapi kemelut berdepan dengan warga asing yang semakin hari semakin meningkat ramainya terkena positif Covid-19 ni.

Lagi pulak kita akan sambut Hari raya Aidiladha tak lama juga lagi, kalau dah PKPB di hentikan, maka kebenaran solat di mesjid dan di semua tempat awam akan di buka secara serentak, so tidakkah itu membimbangkan. Sis sangat takut, belum bersedia nak hadapi dunia luar yang seperti dulu. Dah selesa dengan norma baharu sekarang.

Sampaikan sekarang kalau nampak warga asing, maaf cakap, Sis jadi takut, serius sangat takut..Eloklah kita cegah sebelum melarat, dari kita dekat jadi mudarat..


Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, pelan bertema bersama menjana ekonomi itu membabitkan tiga teras utama iaitu memperkasa rakyat, melonjak perniagaan dan meransang ekonomi.

Dengan tema 'Bersama Menjana Ekonomi', menerusi PENJANA beliau berkata, kerajaan mengenal pasti tiga teras utama iaitu memperkasakan rakyat; melonjakkan perniagaan dan merangsang ekonomi. Tegasnya, PENJANA juga merupakan strategi keempat pemulihan yang diambil kerajaan dalam berdepan cabaran COVID-19.

"Secara keseluruhan terdapat 40 inisiatif bernilai RM35 bilion di bawah Penjana ini. Daripada jumlah itu, RM10 bilion suntikan fiskal langsung daripada kerajaan," katanya pada Perutusan Khas Pelan Pemulihan Ekonomi Jangka Pendek yang disiarkan secara langsung di beberapa saluran televisyen hari ini."

Teks ucapan penuh baca di SINI 

So korang, jangan risau, buat masa sekarang kita masih lagi dalam PKPB yang akan tamat pada 9 June 2020 ni, selepas tu, kita tunggu perutusan khas dari PM lagi ya.

Stay safe dan Just Stay at Home.


P/S: Sungguh terkesan ekonomi negara akibat wabak Covud-19 ni kan.. Takziah buat mereka yang kehilangan pekerjaan :( ..

6 comments:

  1. Tunggu jugak pasal pkpb punya perutusan..tp xde. Siap live dekt youtube sebb time tu masih di ofis

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kannn, semalam memang perutusan khas untuk ekonomi aje kan, mybe nanti ada perutusan khas lagi...kita tunggu aje laaa

      Delete
  2. Semoga semuanya cepat berakhir dan kembali normal. Tak sabar tunggu teks ucapan esok pulak. sambung ke tidak PKPB entah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan kan, semalam memasing menunggu macam tunggu pengumuman raya aje kann hahahaha

      Delete
  3. kita tunggu pengumuman hari ni pulak..

    ReplyDelete

Thank you for coming by.
Comments are your responsibility.
Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988.
Comment wisely, and do it with pure intentions.

Happy Blogging .
For any inquiries, email: linmdnoor@gmail.com

Powered by Blogger.