REZEKI KUCING RUMAH AKU


REZEKI KUCING RUMAH AKU | IKUTKAN dah malas nak membela kucing ni, sebab Sis fobia dengan kejadian yang pernah menimpa kami sekeluarga. Tapi entah macam mana, Allah tu gerakkan dan datangkan 'mereka-mereka' ini lagi ke rumah dan nak jadikan cerita, sekarang Sis ko dah ada lee 3 ekor kucing buat masa ini.. yaa stop, cukuplah 3 ekor ni.. 

Kenit (jantan), Panjang (betina) dan Kecik (jantan) nama di beri.. Kenit bulan 8 ni genaplah setahun bersama Sis, Panjang pulak kucing Sunah dan Sis bela dia jadikan kawan Kenit... tapi sampai ke sekarang tak 'ngam' hahahaha.. ada jee si Kenit jeles dengan si Panjang tu, aishhhh...

Kemudiannya tak sempat nak di sunatkan, si Panjang beranak pulakkkk.. dapatlah anak 3 ekor.. tapi akhirnya yang tinggal sekor aje anaknya ni, lagi dua ekor mati.. gerammm si Panjang ni tak reti nak jaga dan menyusukan anaknya.. kena kurung dalam kandang barulah dia nak bersihkan anaknya dan menyusukan... 

Now meriahlah rumah ni dengan si tiga ekor tu haaa.. persoalannya, adakah si Kecik tu anaknya bersama Kenit dan Panjang? atau bin rakan-rakan?... 

Rezeki Kucing Kat Rumah Aku

Bila dah menjaga dan membela, takkan nak bior je kan... kita berilah keselesaan dan Sis orangnya kalau dah masuk kedai kucing, serupa macam masuk SOGO kata anak-anak. Pantang nampak benda comel untuk kucing, haaaa semua nak di belinya.. baru ni baru je beli tempat buang air si Kecik tu, ehhhhh semalam masuk kedai beli makanan kucing, beli pulakk tempat buang airnya si Kenit dan si Panjang hahahaha.. 

Geramm nengok kemain comelll... tu nasib baik kedai baru bukak dan tidaklah besar mana, barang pun tak banyak, tapi syukurlah sebab dekat je depan rumah Sis sini.. agak kalau masuk kedai besar, habis laaaa Mak soping segala macam... katanya anak.. 

Niat hati nak beli tempat buang air yang bertutup extra large tu, lawo gilerrrr ko... tapi regenya boleh tahan mahalll... aishhh tempat buang taikkk pun mahalll ekkkkk hahahahaha.. tapi takpe, ada rezeki nanti nak beli juga... 


Rezeki Kucing Kat Rumah Aku

Taraaaa... comel tak? Hahahaha.. gerammmkannnn.. 

Yang putih tu untuk si Kecik tu, sebab rendah sikit, senang dia nak turun naik memerut... yang kuning tu untuk si Kenit dan si Panjang... tapi... si Kecik tu ehhhh tetap juga gigih nak naik dan berak dalam bekas besar tu.. maybe agaknya terikut si Kenit dan Panjang berak situ... 

Dan yang lawaknyaa... tempat berak putih tu, dia buat tempat tidur dia.. adoiiiii laaa anak oiii... agak kalau senyap je si Kecik tu, haaaa tau laa nak cari dia kat manaa.. mesti dalam bekas putih tu.. eeee geramm nengok dia... 

Sejak mula membela Kenit, memang Sis beri makan Royal Canin.. ni dah besar setahun, Sis tukarlah dia jenis adult Hair & Skin tu.. untuk si Kecik, beli jenis Kitten punya.. pun sibukkkk nak makan yang Kenit dan Panjang punya... stress omak ko dengan sekor ni... 



Budget memang mahal oii membela kucing ni.. makanannya, pasirnya, vaksinnya, rawatannya... TAPI kita ikhlas, jangan berkira.. yang pasti, mereka tu semua mendoakan kita selalu... sebab tu rezeki tu ada je Allah nak beri untuk mereka.. 

Ada lebih belikanlah dan berikanlah yang 'mewah', kalau takde, beri dan bagi je laa seadaanya.. ni kira rezeki kucing rumah aku laaa ni.. kadang Suami pun ada gak bayarkan untuk makanan dan pasirnya.. kalau tak, memang Sis tak meminta.. niat memang nak menjaga dan membela dengan ikhlas.. 

Cuma kadang tu ko faham-faham aje laa, stress kadang oii dengan 3 ekor ni.. sebab Sis tak kurung kandang, mereka main terbiar dalam rumah je.. so korang tau je laa kalau tengah lasak kan... kadang, lantak ko lee labuuuuuu... jangan buat Emak marah sudah... 

Minggu depan haaa tiga-tiga kena pi klinik vaksin.. dah buat appoinment dah.. 
Tuan tanah belum vaksin, korang dah berkali-kali ekkk vaksin, hampeh betuiii hahahaha.. 


P/S: Fobia kejadian dulu, sebab tu bela kucing sekarang, taknak sayang sangat.. nanti takut kecewa... peritttt... 

4 comments:

  1. kalau makan RC, memang nampak cantik bulu dia

    ReplyDelete
  2. Oh, kita ingat yg Lin cete 3 ekor main tangga tu sume anak Panjang, rupanya tinggal sekor ya. Nama Kecik tu sama dgn nama yg akak bg pd kucing kat opis, tapi dah tinggal kenangan, sedih kalu ingat 😓. Semoga ketiga ekor kucing Lin sihat dan panjang umur, Amiiinnn.

    ReplyDelete
  3. Comel nama-nama kucing Sis beri... Hehe... Nanti LeYa nak tengok dorang lahh...

    ReplyDelete

Thank you for coming by.
Comments are your responsibility.
Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988.
Comment wisely, and do it with pure intentions.

Happy Blogging .
For any inquiries, email: linmdnoor@gmail.com

Powered by Blogger.