RUTIN HARI SABTU MENCARI IKAN


RUTIN HARI SABTU MENCARI IKAN | MACAM biasa laaa, tiap hari Sabtu (semalam) rutin Sis dan Suami keluar membeli-belah barang dapur basah dan kering. Topup mana yang dah habis dan kurang, termasuklah mengisi kekosongan rak penyimpan barang dapur Sis tu. Pantang ada ruang kosong aje, mesti Suami kasi penuhkan. 

Yerr bukan anak-anak dan Sis aje yang makan 'jajan' tu semua, tapi Suami pun sama juga.. time lepak nengok Netflix tu, memang akan ada je makanan yang kami makan sambil nengok tv, dan biasanya Suamilah yang paling banyak makan 'jajan' kekekeke.. mengalahkan anak-anak..

Cumanya semalam, kami tak ke Pasar Orang Asli, sebab agak kelewatan keluar dari rumah. Lepas sarapan, Suami ada urusan di 'workshop', so balik rumah dah hampir tengahari, kompom laaa Pasar Orang Asli tu dah kosong. Makanya kami ke Pasar Nelayan aje laa mencari ikan. 

Rutin Hari Sabtu Mencari Ikan

Ada yang pernah sampai ke Pasar Nelayan ni? Sis dah berapa kali ke sini tapi..... semuanya hanya duduk dalam kereta aje hahahaha... memang tak kowser nak turun time kes meninggi ni, Suami pun dok kata 'tak payah turun'.. so kita tunggu je laaa... 

Bila dah tunggu, so ko redho je laa apa je ikan yang Suami ko beli yaa.. tau-tau bila sampai rumah baru leee nampak apa yang di belinya. Semalam tak banyak ikan yang tinggal, sebab dah tengahari kan. Suami dapatlah beli Ikan Mayong saiz sederhana 3 ekor, Ikan Bawal Hitam 3 ekor, Ikan Kembong sekilo dan juga Ikan Pari potong dua papan. 

Tak sempat nak tunjuk gambar, balik je terus kerjakan ikan-ikan tu semua then simpan terus ke dalam freezer. Senang dah sesiap bersih dan asingkan, nak masak tinggal defrost aje. Begitulah rutin hari sabtu mencari ikan sesajerr hehehe.. 

Rutin Hari Sabtu Mencari Ikan

Lepas dah siap mencuci ikan, ehhh Suami tiber ajak pulak ke DIY, katanya nak mencari barang, ikutkan malas nak ikut, tapi dah di ajak, so follow aje laa.. bukan malas apa, malas nak menyalin baju hahahaha.. takkan nak tunggu dalam kereta lagi? Hurmmmm...

Bila dah sampai DIY, ko faham-faham aje laa... dari mencari satu barang, sekali keluar, kendung dua bag plastik kiri dan kanan, macam tersampukkk ekk masuk sini hahahahah.. alhamdulilah, dapat lerr beli pasu bunga nak gantikan pasu-pasu pokok bunga kat taman mini tu hehehehe.. makaseh Suami.. 

Gitulah kannn owang pompuan, dapat masuk DIY pun dah bahagia kann.. mata tu melilorrr kiri kanan nengok rak-rak periuk kuali bagai hahahaha.. tapi paling jahat kalau masuk DIY ni, bahagian pemadam pensel... arghhhhh tu kalau Sis nampak, habis kena borong oii.. pantang nampak benda cute hehehehe.. 

Korang acaner? Suka masuk DIY? ... 


P/S: Alhamdulilah, Allah permudahkan urusanku harini.. aamiinnnn... 

3 comments:

  1. suka sangat masuk DIY... laki bini kendung plastik kiri kanan kalau masuk

    ReplyDelete
  2. En soame tak cari ikat kat tengah laut ke ek

    ReplyDelete
  3. hahaha kalau mak saya dah bising kena pergi pasar tengahari sebab ada satu pasar je dekat sabak tu.

    ReplyDelete

Thank you for coming by.
Comments are your responsibility.
Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988.
Comment wisely, and do it with pure intentions.

Happy Blogging .
For any inquiries, email: linmdnoor@gmail.com

Powered by Blogger.