SAMBAL BELACAN BUAH KUINI YANG PEDAS MASAM TAPI SEDAP!


SAMBAL BELACAN BUAH KUINI YANG PEDAS MASAM TAPI SEDAP! | TENGOK je dah terliur ekk, walaupun dah mencekiknya semalam berkali-kali hahaha... Sis memang hantu sambal, tak kiralah sambal apa pun, paling suka Sambal Bawang dan Sambak Getuk Jawo, sekali kalau dapat semangkuk, boleh licin sekali hadap oii..arwah Emak memang tau sangatlah, boleh jadi gaduh time makan hahaha.. 

Korang suka? Mesti korang rajin menumbuk sambal kan? Hehehehe..

Tapi Sis pulak, jujurnya tengok mood, macam semalam, baru je mop lantai dan mengemas dapur, lap segala pintu kabinet dapur tu, then bila nak makan sambal, memang idokkk lee Sis ko nak menumbuknya hahahaha.. kang satu kerja nak kena buat dua kali kerja mengelap dan mengemop kekeke..

So jalan penyelesaiannya, kita kasi blenderrr sudah hahahaha.. janji jadi sambalnya.. TAPI ada cara dan gayanya, supaya tidak terlalu cair dan tidak terlalu kasar.. kalau tak reti nak adjust, jadi cair le sambal ko dan jadi kasar le ladanya.. tapi kasar-kasar sedap juga tau.. dah macam menumbuk..

Sambal Belacan Buah Kuini

Agak lama juga tak makan buah kuini ni dan agak lama juga tak buat sambal belacan buah kuini. Rezeki jiran bagi 3 biji buah kuini, so memang dah kata dah nak di buat sambal belacan aje buah kuini ni.. 

Ye laa jarang beno kalau buah kuini ni Sis makan macamtu je, sikit-sikit potong masuk mulut tu okay laa, namun kalau nak makan sebiji macam makan mempelam tu, jarang laaa, sebab tak suka, dia ada sabut-sabut kannn.. kalau makan kejenya duk asyiklah terselit kat gigi je manjang hahahaha.. 

Sebab itu kalau dapat aje buah kuini memang di buat sambal ajee, dah le wangi baunya kann, adeii shedappp... dan makan sambalnya, lawan dengan dua menu di bawah ni.. yumsss sangat,.

Kobis Lemak Putih

Kobis Lemak Putih 

Daging Kicap Pedas

Daging Kicap Pedas 

Haaa mana tak makan nasi bertambah, walaupun kemain pedas berapi sambal belacan buah kuininya katanya Yana hahahaha.. makin lama berPKP ni makin menjadi-jadi leee ternak lemak ekkk.. makan tidur makan tidur aje kejenyaa.. tapi apa adahal.. bersyukurlah masih di berikan rezeki.. di luar sana masih ramai yang kurang makan dan mencari sesuap nasi.. Kita yang dah di berikan nikmat ni, kena bersyukur walau duduk rumah ajee.. 

 Dan jika kita ada rezeki lebih, jangan lupa hulurkan bantuan kepada mereka yang memerlukan.. 

So harini nak masak apa? Jeng jeng jeng... Sambal Udang Petai, atas permintaan Suami yang balik kerja semalam bawa Petai dua puluh papan hahahaha.. Korang plan nak masak apa tu?... 


P/S: Malam tadi mimpi arwah Abah... Al-Fatihah 😢

3 comments:

  1. perghhh sambal ko , x agak2 .. kecur tekak hahaha..

    ReplyDelete
  2. Yarabbi..sedap ni..lama x buat sambal belacan kuini...buat pedas2 memang ebrpeluh makan kan?

    ReplyDelete

Thank you for coming by.
Comments are your responsibility.
Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988.
Comment wisely, and do it with pure intentions.

Happy Blogging .
For any inquiries, email: linmdnoor@gmail.com

Powered by Blogger.