IKAN MAYONG MASAK KARI PUN SEDAP


IKAN MAYONG MASAK KARI PUN SEDAP! | Baru-baru ni kan Suami Sis memancing laut dan dapat banyak ikan mayong dan juga ikan-ikan lainnya. So bila ada Sis up posting gambar ikan tu, ada seorang kawan ni suggest kat Sis, nanti cuba ikan mayong tu masak kari.. Sis be like, ermmmm....sedap ke masak kari?...

Ye laa kebiasaannya, kalau ikan duri, atau ikan mayong, mahupun ikan pari, Sis akan masak asam pedas aje.. tak pernah pulak di buat masak kari.. tu yang macam tak konfiden aje.. Tapi dek sebab memang banyak ikannya, so takpe laa Sis cuba gak masak kari..

Tak masak banyak sebab takut nanti lain macam rasa, tak boleh nak makan, sayang pulak ikannya kan.. so Sis masak dalam 3 ketul setengah hahahaha.. 

Ikan Mayong Masak Kari Pun Sedap

Ikan Mayong Masak Kari Pun Sedap

Cuma... masak kari kali ni Sis tak letak santan.. Sis hanya guna rempah ikan Babas, dan tumis sampai garing sampai pecah minyak dan agak kering.. then masukkan air asam dan juga air suam. Tapi kuahnya jangan banyak sangat laaa, nanti terlalu cair tak sedap.. 

Harum bau daun kari dan rempah kari kemain semerbak dalam rumah, sampai anak Sis balik menegur; 'Uii Mak macam bau kedai Mamak' hahahahahaha.. 

Tapi bila dia tanya ikan apa? .. Terus buat muka mencebik bila Sis jawab 'Ikan Mayong' kekeke.. tapi takpe, Sis ada masak Ikan Ketarap Stim limau untuk dia dan Ayahnya.. 

Ikan Mayong Masak Kari Pun Sedap

Ikan Mayong Masak Kari Pun Sedap

So sedap ke tidak Ikan Mayong Masak Kari ni?..

Alhamdulilah sedap rasanya.. mungkin satu sebab ikannya pun fresh, satu lagi sebab pekat karinya, dan sebab utamanya adalah 'air tangan aku'... kakakakakah... mestilah sedap.. 

Siapalah nak puji masakan sendiri kalau tidak diri sendiri kan hehehe.. so lepas ni bolehlah buat menu ikan mayong atau duri masak kari lagi.. 

Tapi...

Sejujurnya.. di masak Asam Pedas lagi sedap 😜
Takpe laa, janji dah mencubanya.. 

Korang pernah ke cuba masak ikan mayomg atau duri ni masak kari?..


P/S: Tiba rasa macam nak buat biskut raya le pulak hahahahaha... Mood Raya is ON.. 

1 comment:

  1. nampak sedap tuuu...ermm nak asam pedas pari ke nak kari ikan mayong ek..hahahhaha

    ReplyDelete

Thank you for coming by.
Comments are your responsibility.
Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988.
Comment wisely, and do it with pure intentions.

Happy Blogging .
For any inquiries, email: linmdnoor@gmail.com

Powered by Blogger.