Header Ads


JADUAL WAKTU IMSAK DAN BERBUKA PUASA 2020/1441H NEGERI JOHOR


JADUAL WAKTU IMSAK DAN BERBUKA PUASA 2020/1441H NEGERI JOHOR | Alhamdulilah, diam tak diam, umat islam akan mula berpuasa pada 24 April 2020 bersamaan 1 Ramadhan 1441H yaitu jatuh pada hari Jumaat.

Puasa bermaksud menahan diri bermula dari terbit fajar sadiq sehinggalah terbenam matahari daripada makan, minum serta melakukan sesuatu yang boleh membatalkannya. Oleh itu satu je Sis nak tanya, "Korang dah ganti puasa ke tu ha?" hehehehe.

Berpuasa di bulan Ramadhan merupakan rukun islam yang ke-3. Oleh itu, JAKIM (Jabatan Kemajuan Islam Malaysia), Pihak JAKIM telah pun mengeluarkan jadual waktu Imsak serta waktu berbuka Puasa bagi negeri-negeri seluruh Malaysia di bulan Ramadhan untuk tahun 2020 (Masihi) bersamaan tahun 1441 (Hijrah).

Takwin atau jadual ini sebagai panduan dan membantu seluruh umat Islam di seluruh negeri di Malaysia untuk membuat semakan waktu berbuka Puasa dan Imsak sewaktu menjalani ibadah puasa di bulan Ramadhan Al – Mubarak. So Sis copy dan save aje dari situ dan kongsikan di sini sebagai rujukan Sis dan juga korang semua ya.

Tapi jangan marah, Sis hanya copy dan save pengumuman jadual waktu imsak dan waktu buka puasa 2020 di bulan Ramadhan bagi negeri JOHOR sahaja. Ye laa sebab Sis orang Johor, so Sis post yang Johor aje la, kalau korang dari negeri lain, korang boleh ke laman web JAKIM ya.

Jom semak, kalau nak print silakan, lekat kat aisbox senang nak nengok hari-hari. Ikutlah Zon memasing ya. Sis Zon 2 .. sekali nengok, tak jauh beza pun masanya, hanya seminit aje hehehe.





Bulan Ramadhan selain menunaikan ibadah puasa di siang hari, kita boleh menghidupkan malam-malam Ramadan dengan ibadah qiyamullail, beriktikaf, bertadarus Al-Quran dan sebagainya.

Rukun Puasa
Berikut merupakan Rukun puasa :

  • Orang yang berpuasa.
  • Berniat puasa.Contoh niat berpuasa, “Aku berpuasa esok hari bagi menunaikan fardhu Ramadhan tahun ini kerana Allah Ta’ala”. Menurut Mazhab Shafie sebaik-baiknya berniat ialah pada setiap malam dalam bulan Ramadhan. Manakala menurut Imam Malik boleh berniat puasa sebulan bulan Ramadhan bagi tahun itu. Contoh niatnya ialah “Aku berpuasa sebulan bulan Ramadhan tahun ini fardhu atasku kerana Allah Ta’ala”.
  • Menahan diri daripada makan minum dan daripada melakukan sesuatu perkara yang membatalkan puasa mulai daripada terbit fajar sadiq (masuk waktu subuh) sehingga terbenam matahari (masuk waktu maghrib).


Biasa kalau Sis memang dari kecil di ajar niat puasanya sebelum tidur. Sampailah Sis dah berumahtangga, Sis juga ajar anak-anak niat sebelum tidur. Terus siap suruh niat puasa sebulan aje terus senang.

Tak sabarnya nak berpuasa, bangun sahur dan masak, kemudian kejut sahur dan makan berjemaah. Tambah tak sabar lagi, insyaAllah Suami plak akan jadi iman solat Tereawikh untuk kami sekeluarga, alhamdulilah...


P/S: Kurma belum beli, tapi air susu kurma dah bergelen Suami beli hahahaha..

14 comments:

  1. Replies
    1. Yaaa taklama je lagi...selamat berpuasa Ray...

      Delete
  2. Huish~ debar pulak rasa ati nak sambut ramadhan.. Allah~

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kannn...ku mengharapkan ramadhan kali ini penuh makna...

      Delete
  3. Moga Allah beri kita semua kesihatan yang baik,diizinkan melunas rukun Islam ketiga ini.

    ReplyDelete
  4. alhamdulillah, awal ek berbuka tahun ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kannn, beza pun tak banyak Sun, seminit aje kannn..

      Delete
  5. Tak lama lagi dah. Moga dipermudahkan urusan amal ibadah kita nanti dan diberi kesihatan yang baik

    ReplyDelete
  6. Pastinya ada kelainan menyambut bulan puasa kali ini.
    the new normal

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yaa Wak, sangat lainnya...terutama tiada terawikh dan bazar...
      Selamat berpuasa Wak..

      Delete
  7. Berapa hari lagi je nak masuk ramadhan. Semoga kita semua diberikan kesihatan yang baik dan dapat menunaikan ibadah puasa. Aaminn..

    ReplyDelete

Thank you for coming by.
Comments are your responsibility.
Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988.
Comment wisely, and do it with pure intentions.

Happy Blogging .
For any inquiries, email: linmdnoor@gmail.com

Powered by Blogger.